voor meer: www.tiemens.info
RUDOLF BRAUNBURG
 
Zonder overdrijving kan   worden gezegd, dat het Nederlandse volk in de jaren dertig in de ban was van de   luchtvaart. Die luchtvaart begon zijn vleugels over de wereld uit te slaan,   verkleinde de afstanden tussen de continenten aanzienlijk en leverde steeds   meer tot de verbeelding sprekende prestaties. Onze nationale trots, de KLM van   Albert Plesman, sprak een geducht woordje mee. De ontvankelijke verbeelding van   velen werd nog eens extra gevoed met de avontuurlijke verhalen van Adriaan   Viruly, de schrijvende gezagvoerder van de KLM. Tot degenen die regelmatig bij   Soesterberg te zien waren om de verrichtingen van de militaire vliegtuigen gade   te slaan en die de boeken van Viruly verslonden, behoorde ook de jonge Rudolf   Braunburg. Vliegen als Viruly en schrijven als Viruly, dat was de jongensdroom   van Rudolf!
Inleiding
Braunburg Sr., een Duitser   die zonder werk was, trok in 1933 naar ons land om er een betrekking te vinden.   Toen hem dat gelukt was, voegden zich in het voorjaar van 1934 zijn vrouw en   hun 10-jarige zoontje Rudolf bij hem. Het gezin vestigde zich in het rustige   plaatsje Vaassen. Na de lagere school ging Rudolf naar de U.L.O. In die   vooroorlogse jaren ontwikkelde hij een ware passie voor de luchtvaart. Maar ook   de natuur en de moderne muziek (jazz) hadden volop zijn belangstelling. Zijn   droom, evenals die van veel leeftijdgenoten in ons land, was in die tijd:   vliegen als Viruly. En wat Rudolf betreft kwam daar nog bij: schrijven als Viruly.   Hollandser kon het eigenlijk niet!
De oorlog
De Duitse inval op 10 mei   1940 was een schokkende ervaring voor Rudolf. Het zette zijn leven, dat van   Rijksduitser in Nederland, volledig op de kop. Zijn vertrouwde omgeving keerde   zich tegen hem, was hij immers ook geen ‘mof’? Na de U.L.O. meldde zijn vader   hem aan voor de kweekschool in Deventer. Maar door ingrijpen van de Duitse   autoriteiten kwam hij uiteindelijk op een Duitse kweekschool terecht, die op   nationaal-socialistische leest was geschoeid. Hij kon er niet aarden. In de   winter van 1942 moest Rudolf Braunburg in militaire dienst. Via enkele   overplaatsingen lukte het hem van de nood een deugd te maken. Hij kwam in de Luftwaffe,   leerde vliegen en werd piloot op een vrachtvliegtuig. Hij maakte dan wel deel   uit van Hitlers oorlogsmachinerie, maar hij hoefde in elk geval niet te   schieten of te bombarderen. Een aanvaardbaar compromis tussen het onontkoombare   en zijn ambitie, zo leek het. Voor Rudolf was het echter een compromis tussen   zaken, die voor hem feitelijk onverenigbaar waren. In de tweede helft van 1944   nam het lot een voor hem even onverwachte als onwelkome, dreigende wending.   Door de zware verliezen die de Luftwaffe de laatste maanden had geleden,   was er een ernstig tekort aan jachtvliegers ontstaan. En hoewel Rudolf   nauwelijks fighter spirit bezat, moet men van het standpunt uitgegaan   zijn beter iets dan niets, toen besloten werd dat hij zich moest laten   omscholen tot jachtvlieger. Het avontuur had nog slecht kunnen aflopen, maar   Rudolf had het geluk aan zijn zijde. Al vrij spoedig schoot een Britse   ‘Mosquito’ jager hem in Oostenrijk naar beneden. Wonder boven wonder kon hij   zijn FW 190 nog redelijk aan de grond zetten en kwam hij er zonder verdere   kleerscheuren vanaf. Kort na dit incident werd de eenheid van Rudolf tot een   kwart van de sterkte ingekrompen. Brandstofschaarste was de oorzaak. Alleen de   ‘azen’ bleven vliegen en in die categorie viel Rudolf duidelijk niet. Hij werd   naar de infanterie gestuurd. Dat had zijn inzet in het Ardennen Offensief tot   gevolg. Op 2 januari 1945 raakte hij in krijgsgevangenschap, voor Rudolf   Braunburg was de oorlog afgelopen.
Verkeersvlieger
Na de oorlog volgde eerst   een vrij chaotische periode, maar uiteindelijk werd Rudolf onderwijzer. Werk,   dat hij met liefde deed. Maar toen hem in 1955 onverwacht de kans geboden werd   om een opleiding tot verkeersvlieger te volgen die uitzicht bood op een baan   bij de nieuwe Lufthansa, behoefde hij zich geen moment te bedenken. Hij was   geen briljante leerling, evenmin een Streber, maar wel een volhouder.   Toen hij in april 1959 gezagvoerder werd op de (toen al) legendarische DC-3,   was een jongensdroom uitgekomen; hij vloog als Viruly! Na tal van   vliegtuigtypen te hebben gevlogen, werd hij uiteindelijk in 1979 als captain   op de DC-10 gepensioneerd. Zijn loopbaan ging niet over rozen. Vaak kon hij   zich niet verenigen met de rigide gedragslijnen binnen de Lufthansa. Zo heeft   hij grote problemen gehad toen hij de baard liet groeien. Voor hem waren dat   principiële kwesties. Het maakte hem niet populair bij zijn bazen en dat lieten   ze merken ook. "Ik kwam altijd achteraan als het om promotie   ging," aldus Braunburg, "ik was altijd de drager van het rode   licht."
 Rudolf Braunburg als captain op de DC 10
 Rudolf Braunburg als captain op de DC 10
Schrijver
Schrijven over de   luchtvaart zoals Viruly dat deed. Het is frappant om achteraf te moeten   vaststellen, dat ook deze jongensdroom is uitgekomen. In de loop der jaren   ontwikkelde zich in Rudolf Braunburg een drang tot schrijven, waaraan hij geen   weerstand kon bieden. Al vanaf eind jaren veertig schreef hij in enkele jaren   tijd liefst 30 boeken, geen enkele daarvan werd ooit uitgegeven. Toch was die   schrijverij een nuttige vingeroefening en een noodzakelijk rijpingsproces. Zijn   eerste boek verscheen in 1955. De titel: Der Himmel näher als der Erde.   In de periode 1957 – 1959 werden enkele korte verhalen van zijn hand   gepubliceerd. In 1959 kwam de echte doorbraak. Met het boek Nachtstart   vestigde hij definitief zijn naam als schrijver. De vele reizen naar alle   werelddelen en windstreken stelden de natuurliefhebber Rudolf Braunburg in   staat de veelzijdigheid en harmonie van de Schepping intens te beleven. Hij   schreef er graag en veel over. Hij kreeg veel aandacht, want ook in Duitsland   was een schrijvende gezagvoerder geen alledaags verschijnsel. Mede hierdoor kon   captain Braunburg zich ontwikkelen tot goodwillambassadeur voor de   burgerluchtvaart (i.c. Lufthansa). Met recht mag hij de Duitse Adriaan Viruly   worden genoemd!
Een pijnlijk   incident, dat Rudolf Braunburg in hoge mate heeft betreurd, heeft altijd een   ontmoeting tussen de meester Viruly en de – een kleine 20 jaar jongere –   leerling Braunburg in de weg gestaan. Buitengewoon jammer, waar het   mensen betrof die zoveel gemeen hadden en op vrijwel gelijke golflengte waren   afgestemd.

 
Maar behalve de natuur en   de burgerluchtvaart, hebben ook enkele romans van Braunburg de oorlog als   onderwerp. Het zijn opmerkelijke oorlogsromans, die in de Duitse literatuur een   geheel eigen plaats innemen. Daarom ook over dat werk hierna wat meer, zonder   overigens ook maar iets af te willen dingen van de waarde van het andere werk   van deze creatieve geest.


In woord en beeld droeg Rudolf Braunburg bij aan   de bestrijding van vliegangst, die zovelen het plezier van een vliegreis   bederft; links het omslag van zijn boek over dat onderwerp, rechts een opname   in de WDR studio voor een uitzending daarover
"Ik schrijf   langzaam, maar onophoudelijk. Wanneer ik niet ‘en route’ (de titel van zijn geheel   herschreven autobiografie – WT.) ben, zet ik mij dag in dag uit om vier uur   ’s middags achter mijn schrijfmachines om tot twaalf uur door te werken. Wat   dat betreft trek ik nu veel profijt uit wat ik mij als gezagvoerder moest eigen   maken; het gelijktijdig verdelen van mijn aandacht over verschillende   zaken." Maar behalve in schrijven, kon Braunburg zijn mateloze   creativiteit ("ik word als het ware geterroriseerd door ideeën")   ook kwijt in fotograferen en schilderen.

Noorderlicht 
Oorlogsromans
Oorlogsromans staan bij de   meeste historici en documentalisten slecht aangeschreven. Het verhaal, de plot   is immers verzonnen? En als zij ergens geen belangstelling voor hebben, zijn   dat wel verzinsels. Toch waag ik het een lans te breken voor de oorlogsroman;   de goede oorlogsroman. En wel, omdat die iets wezenlijks, een zekere   meerwaarde, kan toevoegen aan hetgeen onpersoonlijke rapporten aan kille feiten   opleveren. Is de gebeurtenis die centraal staat zó gekozen, dat wanneer het in   werkelijkheid was gebeurd, dat zeer waarschijnlijk ook zó geschied zou zijn?   Volgens de regels der logica? En zijn de personen in de roman treffend   getypeerd? Zijn hun rollen realistisch en stemmen hun denken en doen daarmee   overeen? Welnu, dan kan aan de kille feiten een menselijke dimensie worden   toegevoegd. Dan worden drama, tragiek en triomf in die kille feiten voelbaar.   Dat kan de verdienste van een oorlogsroman zijn.
Rudolf Braunburg schildert   de emoties en overwegingen in contrastrijke streken tegen de zwarte, maar   historisch verantwoorde achtergrond van de Duitse oorlogscultuur. Wie zijn   verrassend openhartige autobiografie Ein Leben auf Flügeln heeft   gelezen, herkent Braunburgs eigen oorlogservaringen terug in zijn romans.   Frustrerende ervaringen. Ervaringen van tegen zijn wil in het oorlogsgebeuren   te worden betrokken, de voze zin die aan de oorlog wordt toegekend, het   overheersen van blinde haatgevoelens, de teloorgang van het gezonde verstand.   Van bureaucratische stelsels, die zonder rede regels voortbrengen en rücksichtslos   handhaven. Naar nuchtere, tot gedogen neigende Nederlandse maatstaven, gaat   Braunburg soms wel wat erg ver in zijn achterdocht jegens alles wat regels   uitvaardigt. Is dit het gevolg van het als Duitser opgroeien in een Nederlandse   omgeving? Hij nam zich voor, dat wat hem als Rijksduitser in Nederland   overkwam, hem geen tweede maal meer zou overkomen! In dit licht gezien komen de   meeslepende oorlogsromans van Rudolf Braunburg eerst goed tot hun recht. 
 Braunburg en de DC 10, beide im Ruhestand
 Braunburg en de DC 10, beide im Ruhestand
Die schwarze Jagd
334 pagina’s;   ISBN 3 7951 0819 5, Franz Schneekluth Verlag, München. 
Braunburg beschrijft in dit   boek de verbeten, maar uitzichtloze strijd die Duitse nachtjagerpiloten tegen de   overmacht van bommenwerpers voerden. Bommenwerpers die als   vernietigingsmachines hun werk met grote accuratesse verrichtten. Maar ook   bommenwerpers, die bemand werden door jonge mensen met illusies, hoop en angst;   pure doodsangst. Wanneer Stephan Bachmann tijdens een bombardement zijn   verloofde voor zijn ogen ziet verbranden, raakt hij bezeten door één gedachte:   wraak op de bommenwerper die haar dit aandeed. Bachmann, die in zijn hart   oorlog verafschuwt, gebruikt die wel als wapen om zijn wraak uit te leven.Het   bijzondere van deze aangrijpende roman is, dat hij vrijwel geheel in ons land   speelt. Door zijn bekendheid met hetgeen er toentertijd in ons land leefde en   gebeurde, weet Braunburg een zeer waarheidsgetrouw beeld te scheppen. Het komt   de geloofwaardigheid ten goede en verhoogt het inlevingsvermogen van de lezer.   Voor wie geïnteresseerd is in een dergelijke kwaliteitsroman, behoeft de taal   geen beletsel te zijn.
Verrassend in Nederland gesitueerd 
Het laatste jachteskader
Oorspronkelijke   titel: Der verratene Himmel. 360 pagina’s; ISBN 90 6057 466 4, Nieuwe Wieken,   Omegaboek, Amsterdam.
Zomer 1944 aan het   Pools-Russische front. Het restant van de Luftwaffe wordt voor de   laatste, uitzichtloze gevechten de lucht ingestuurd. Achter de stuurknuppels   met knoppen voor de boordwapens zitten jonge mannen, schooljongens nog bijna.   Zij hebben nog een heel leven voor zich, maar weinig zullen die toekomst   behouden. Ze vliegen en vechten vol overgave en idealisme voor de Führer   en het vaderland. Ze weten dat ze een zekere dood tegemoet gaan, maar het laat   hen ogenschijnlijk onverschillig. Steeds weer starten ze en komen ze met minder   terug. Tot het einde.
Wie verheerlijking van   oorlog en heldendom zoekt, behoeft dit boek niet ter hand te nemen.
"Ik heb de   negatieve kanten van de oorlog leren kennen. Positieve kanten zijn er   niet," aldus   Braunburg.
Luchtvaart
Andere Braunburg-romans met   de luchtvaart als onderwerp zijn onder meer:
Overleden
Rudolf Braunburg overleed   in Waldbröl op 21 februari 1996. Hij was 71 jaar oud.

Rudolf Braunburg, een sympathiek mens
Klik hier        om terug te gaan naar de Home Page.